Dienstregeling RandstadRail

Post hier informatie over RandstadRail (metrolijn E). Informatie uit stadsgewest Haaglanden (RandstadRail 3 en 4) is ook welkom. Informatie over de rijtuigen van de RandstadRail Erasmuslijn (metrolijn E) dient in het Rijtuigenforum geplaatst te worden.
User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10910
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by MichaBen » 10 Jan 2019, 20:05

Doe maar wat meer, perrons zijn 93 meter. In Londen hebben ze het overigens wel door hoe dit werkt, daar rekenen ze in de afstand tussen de eerste en laatste passagiersdeur. Dus op een perron van bijvoorbeeld 120 meter past daar een metro van 125 meter, doordat de voorste deuren niet direct achter de cabine zitten zoals hier. Scheelt als je het goed aanpakt ook weer een paar procent capaciteit, en minder drukte bij de voorste deuren doordat je daar ook twee kanten op kan.

User avatar
MetroRET
Lid
Posts: 1888
Joined: 09 May 2013, 21:13
Location: Spijkenisse
Contact:

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by MetroRET » 10 Jan 2019, 20:07

Dat zie je toch ook met 4tjes 5300 die eigenlijk iets te lang zijn voor de perrons op lijn D.

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10910
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by MichaBen » 10 Jan 2019, 20:30

Nee dat zie ik niet, want de RET wil geen viertjes meer inzetten :evil:

Maar inderdaad, die zijn ook wat langer dan het perron ja, maar die rijtuigen zijn dan ook besteld toen de RET nog bestuurd werd door mensen met iets meer verstand van zaken. En Wilhelminaplein kreeg dan ook een perron van 123 meter, Tussenwater zelfs eentje van 130 meter. Alleen bij de Hoekse Lijn zijn de perrons tegen de 100 meter en de metro's slechts 85 meter.

User avatar
MetroRET
Lid
Posts: 1888
Joined: 09 May 2013, 21:13
Location: Spijkenisse
Contact:

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by MetroRET » 10 Jan 2019, 20:40

Genoeg uitglijdmarge, zullen we maar zeggen...

Snap ook niet waarom er geen viertjes rijden op lijn D.
Volgens mij worden er nu slechts 51 van de 63 rijtuigen ingezet op lijn C+D, dus daar zou het niet aan moeten liggen.

Kan je gelijk de avondlengte op lijn D terugbrengen van de propvolle 43 meter naar een comfortabele 61 meter.

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10910
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by MichaBen » 07 Feb 2019, 18:12

Het lijkt dan eindelijk te gaan gebeuren, de metropoolregio heeft vorige week vergaderd over de goedkeurig van het project, en als alles gaat zoals gepland worden de extra stroomvoorziening, aanpassingen aan de beveiliging en het keerspoor te Pijnacker Zuid in januari 2021 opgeleverd.

User avatar
willem
Lid
Posts: 13
Joined: 06 Feb 2019, 15:34

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by willem » 09 Feb 2019, 16:02

Als de extra ritten tot Pijnacker-Zuid een verlenging worden van enkele ritten van lijn D krijg je in de spits een doorgaande verbinding Pijnacker-Spijkenisse.
Anders kan het tussen CS en Slinge wel eens krap worden.

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10910
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by MichaBen » 09 Feb 2019, 16:39

Het plan is inderdaad De Akkers - Pijnacker Zuid, zodat het centrum op 18x per uur blijft, daarvoor is nog net voldoende materieel aanwezig, mits de 5400en naar lijn A terugkeren omdat de spitsdiensten van lijn D dan materieel met ZUB en pantograaf nodig heeft. Op de lange termijn wil men de frequentie tussen Slinge en Rotterdam Centraal echter ook verhogen tot 24x per uur, dus mogelijk dat het op termijn Slinge - Pijnacker Zuid wordt, echter daarvoor is extra materieel nodig dus eerder dan 2025 zal dat niet gebeuren vermoed ik.

User avatar
luka23
Lid
Posts: 1216
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by luka23 » 09 Feb 2019, 19:42

Ik hoop wel dat de RET dan iets gaat doen aan de routeborden en lijnnetvoering, aangezien er dan 2 spitslijnen zullen zijn (A tot Vlaardingen West en D tot Pijnacker Zuid). Misschien handig om die 2 "verleningen" met een stippellijn aan te geven op de kaarten.
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

User avatar
MetroRET
Lid
Posts: 1888
Joined: 09 May 2013, 21:13
Location: Spijkenisse
Contact:

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by MetroRET » 09 Feb 2019, 19:44

Misschien kan dan ook de Ommoordpendel en Slingependel apart worden vernoemd.

User avatar
PAV
Lid
Posts: 417
Joined: 30 Aug 2006, 17:52
Location: Den Haag
Contact:

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by PAV » 10 Feb 2019, 15:26

Jullie vragen wel veel van de RET hoor. :mrgreen:
Kijk op PAV OV-web voor mijn foto's van het OV.

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10910
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by MichaBen » 10 Feb 2019, 15:37

Staat de mededeling "Alle metro's naar Den Haag Centraal stoppen ook op Rotterdam Centraal" eigenlijk nog altijd permanent op de drims tussen Slinge en Centraal? Die had men er destijds opgezet toen men er achter kwam dat 'via' bestemmingen bij metrolijnen die door meerdere steden liepen eigenlijk wel handig waren maar niet konden.

User avatar
MetroRET
Lid
Posts: 1888
Joined: 09 May 2013, 21:13
Location: Spijkenisse
Contact:

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by MetroRET » 10 Feb 2019, 16:17

Ja.

nz-ow
Lid
Posts: 73
Joined: 23 Jan 2012, 20:07

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by nz-ow » 10 Feb 2019, 21:04

De bedoeling is dat als het keerspoor PAZ er is dat de spits ritten van de D en E lijn komen te vervallen. Dus zowel de D als E lijn een 10 min frequentie. Lijn F wordt toegevoegd als nieuwe (spits) lijn en gaat De Akkers <> Pijnacker Zuid rijden. Uiteraard dus alleen in de spits.

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10910
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by MichaBen » 10 Feb 2019, 22:54

Dat is ook een manier om het duidelijk te maken op de lijnenkaart ja. Hoop alleen niet dat dit gaat betekenen dat de dienstregelingen op de stations met allerlei voetnoten weer onleesbaar worden, want je hebt dan de volgende bestemmingen die voor gaan komen:
D De Akkers
D Slinge (inrukker/zondagsdienst)
D Rotterdam Centraal
E Slinge
E Rotterdam Centraal (inrukker die als personeelsrit verder gaat)
E Pijnacker Zuid (nachtmetro)
E Leidschenveen (vroege ochtend en late avond)
E Den Haag Centraal
F De Akkers
F Slinge (inrukker)
F Pijnacker Zuid

User avatar
willem
Lid
Posts: 13
Joined: 06 Feb 2019, 15:34

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by willem » 11 Feb 2019, 00:16

Allerlei uitzonderingen die een paar keer per dag in de vroege ochtend of late avond rijden hoef je niet op een lijnennetkaart aan te geven. Daar gaat het alleen om het "normale" patroon. Omdat die spitsritten (werk-)dagelijks rijden horen die wel thuis op de lijnennetkaart.

Alleen had lijn F dus ook als verlenging van lijn D met een stippellijn weergegeven kunnen worden, zoals iemand hiervoor zei. Dat voorkomt dat op het hele eind tussen CS en Spijkenisse twee lijnen moeten worden ingetekend. Dat is lastiger voor de reiziger. Terwijl die stippellijn voldoende duidelijk maakt dat dit een gedeelte is dat niet altijd bereden wordt.

Maar naarmate de lijnen D en E steeds vloeiender in elkaar overgaan wordt het steeds lastiger om dit op een kaart aan te geven zonder in constructies als lijn F, G enz. terecht te komen.

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10910
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: Dienstregeling RandstadRail

Post by MichaBen » 16 May 2019, 21:30

Werkzaamheden gaan over ongeveer een maand eindelijk van start: https://corporate.ret.nl/werkzaamheden/keervoorziening

Post Reply