Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post hier alles over de nieuwste uitbreiding van het metronet, de Hoekse Lijn.
Post Reply
Sijmen
Lid

Post by Sijmen » 13 Aug 2006, 18:09

Ik ben dit op het internet tegengekomen:

Image

In dit document: <a href='http://www.humanhub.nl/Stedenbaan.pdf' target='_blank'>De Stedenbaan</a>
Het document is eind 2003 gepubliceerd, zo te zien hield men ook rekening met een verbinding tussen (metro) station Troelstralaan & (NS) station Vlaardingen Oost.

Kan iemand hier wat meer over vertellen? Dit is namelijk voor mij nieuw.

vuist
Lid

Post by vuist » 13 Aug 2006, 18:50

Het is dus de bedoeling dat de metro de Hoekse Lijn "overneemt", dat is al een oud plan. Maar de koppeling via Vijfsluizen is vreemd. Heb het ook alleen maar in het raport van de stedenbaan gezien en verder nergens in geen enkel ander beleidsplan. Wel een tramverbinding op die plaats volgens tramplus is daar gepland (een lijn Schiedam Koemarkt - BKlaan - Vijfsluizen- Vlaardingen Oost - Centrum- West.

MichaBen
Lid

Post by MichaBen » 13 Aug 2006, 19:00

Het lijkt me een zeer oud geval. Bij de dienstregeling van de NS gebruiken ze de 'huidige' dienstregeling van 1998. Dat het pas 5 jaar later uitgegeven is zegt genoeg waarom alles zo lang duurt hier :P

Illegal_Alien
Lid

Post by Illegal_Alien » 13 Aug 2006, 21:47

Op dat kaartje is het eerder vanaf 5 sluizen rechtdoor en dan een mooie driehoek op het spoor; Zo kan je dus direct van Spijkenisse naar HvK en de andere lijnen vanaf Ommoord e.d. ook; alleen dan heb je 2 tussenstations die nogal vaag ingedeeld zijn zo. (Troelstralaan en Parkweg) Plus dat je weer paar voetbalvelden in de weg hebt liggen :) + dat je een een extra viaducht achtig iets over de rijksweg moet gooien.
<b>---|| RandStadBom(metje) ||---</b>

Sijmen
Lid

Post by Sijmen » 13 Aug 2006, 23:58

vuist wrote: Het is dus de bedoeling dat de metro de Hoekse Lijn "overneemt", dat is al een oud plan. Maar de koppeling via Vijfsluizen is vreemd. Heb het ook alleen maar in het raport van de stedenbaan gezien en verder nergens in geen enkel ander beleidsplan. Wel een tramverbinding op die plaats volgens tramplus is daar gepland (een lijn Schiedam Koemarkt - BKlaan - Vijfsluizen- Vlaardingen Oost - Centrum- West.
Dat verhaal van het koppelen van de twee lijnen was allang bij mij bekend. Maar ik ging ervanuit dat dat zou gebeuren bij de uitloopsporen van Schiedam Centrum. Dat lijkt mij het meest logisch, Dan worden namelijk de sporen 1 & 2 van het NS station Schiedam Centrum bij de 'oude lijn' gevoegd.

Zoals enkelen van jullie waarschijnlijk weten wil de NS al geruime tijd de spoorlijn van Amsterdam naar Dordrecht aka de 'Oude lijn' van twee naar vier sporen brengen.

Dat is overal gedaan behalve tussen Rijswijk zuid en Rotterdam Centraal (het trace Rotterdam Centraal - Schiedam Centrum heeft twee sporen van de Oude lijn en twee sporen van de Hoekse lijn).

Indien de NS de Hoekse lijn wil behouden voor reguliere treinen (heavy rail), dan moet de NS, als in Delft eindelijk de spoorverdubbeling wordt uitgevoerd, alsnog het aantal sporen van Rotterdam naar Schiedam uitbreiden met twee, dus van 4 naar 6 sporen.
Dit wordt dan een dure grap. Het komt de NS dus goed uit om de Hoekse lijn af te koppelen van het NS net.

Hoe dan ook, ik vind dit een vage variant.

PS. die Tramplusverbinding, is daar iets van te vinden op internet?

RemFerdi
Lid

Post by RemFerdi » 14 Aug 2006, 00:21

Probeer deze link die ik ooit eens hier op het forum heb gevonden:

<a href='http://thejay.freewebspace.com/tpmaster.htm' target='_blank'>http://thejay.freewebspace.com/tpmaster.htm</a>

De informatie is allemaal wel erg verouderd (en over-ambitieus, mijns inziens), maar er staat wel een tramplus naar vlaardingen centrum bij (lijn T11).

vuist
Lid

Post by vuist » 14 Aug 2006, 08:25

RemFerdi wrote: Probeer deze link die ik ooit eens hier op het forum heb gevonden:

<a href='http://thejay.freewebspace.com/tpmaster.htm' target='_blank'>http://thejay.freewebspace.com/tpmaster.htm</a>

De informatie is allemaal wel erg verouderd (en over-ambitieus, mijns inziens), maar er staat wel een tramplus naar vlaardingen centrum bij (lijn T11).
Precies. Dat was het eerste tramplusplan van 1994. De lijn bestaat nog in de RR2020. Dat is het plan van de stadsregio voor nieuwe infrastructuur, aan te leggen voor het jaar 2020. Zie ook www.stadsregio.nl

willemb
Lid

Post by willemb » 21 Aug 2006, 16:34

RemFerdi wrote: De informatie is allemaal wel erg verouderd (en over-ambitieus, mijns inziens), maar er staat wel een tramplus naar vlaardingen centrum bij (lijn T11).
Mja... ik vind het maar onzin, zoals het daar wordt voorgesteld. Over precies die route lopen een paar buslijnen (55 en 56), waarvan één (56) met een volledige en hoog-frequente dienstregeling. Nee, trek dan de huidige tramlijn vanaf de Holysingel door en maak een verbinding met station Vlaardingen Centrum. Kun je die domme buslijn 57 mooi schrappen.
Een leuke rit met de metro begint bij Troelstralaan!

vuist
Lid

Post by vuist » 22 Aug 2006, 20:04

willemb wrote: Mja... ik vind het maar onzin, zoals het daar wordt voorgesteld. Over precies die route lopen een paar buslijnen (55 en 56), waarvan één (56) met een volledige en hoog-frequente dienstregeling. Nee, trek dan de huidige tramlijn vanaf de Holysingel door en maak een verbinding met station Vlaardingen Centrum. Kun je die domme buslijn 57 mooi schrappen.
Het gaat hier dan ook over de vervanging van een bus. volgens TramPlus was ook een doortrekking van Vlaardingen Holy naar Vlaardingen Centrum gepland. Als alles zou worden uitgevoerd, zou Vlaardingen zelfs helemaal geen bus meer nodig hebben.

ivosipman
Lid

Post by ivosipman » 24 Oct 2006, 19:03

Wat is dit allemaal voor een onzin?
Al die lijnen zijn onrendabel!
Als je die zou uitvoeren dan gaat de RET binnen 3 dagen falliet! :D
Station Beurs. U bevindt zich in de metro richting Capelle a/d IJssel, Ommoord, Nesselande. U kunt hier overstappen op de Erasmuslijn. Station Beurs.

MichaBen
Lid

Post by MichaBen » 24 Oct 2006, 19:10

Ik weet niet of je het door hebt, maar het hele stadsvervoer hier is onrendabel ;) De kostendekkingsgraad is zo rond de 30%, de rest wordt door de gemeente en het rijk betaald (lees: van onze belastingscenten). Bij zo'n lijn zal dat hetzelfde lijn, want ook dat zal niet kostendekkend zijn.

Beetje onzinnig om een topic van 2 maanden omhoog te schoppen voor zo'n domme opmerking ;)

sg_sg1
Lid

Post by sg_sg1 » 25 Oct 2006, 14:40

Wat is nou precies de beweegreden van de NS om de Hoekse Lijn over te dragen aan RET?

vuist
Lid

Post by vuist » 25 Oct 2006, 16:29

sg_sg1 wrote: Wat is nou precies de beweegreden van de NS om de Hoekse Lijn over te dragen aan RET?
Daar is al in zeer veel topics uitputtend over gediscussieerd!
Maar nog even voor de samenvatting:
-De Hoekse lijn is - volgens de NS althans - zwaar onrendabel.
-De Hoekse lijn behoort niet tot het kernnet van de NS.
-De NS wil graag extra capaciteit op Rotterdam CS ivm. de HSL. De Hoekse lijn zit hier in de weg.
-De spoorlijn Rotterdam - Delft wil men verdubbelen naar 4 sporen. Het gedeelte Schiedam - Rotterdam CS is al 4 sporig, ware het niet dat de Hoekse lijn 2 sporen momenteel bezet.

Door decentralisatie/ omzetting tot metro/lightrail/randstadrail hoopt men een kwaliteitsslag te maken waarbij de frequentie op te hogen is en tevens de exploitatiekosten lager zullen zijn.

Richard_
Lid

Post by Richard_ » 04 Feb 2007, 16:29

Een verbinding tussen Troelstralaan en Vlaardingen Oost lijkt me veel handiger dan vanaf Schiedam Centrum. Ook stap je bij Troelstralaan veel makkelijker over door het eilandperron.
De kopsporen bij Schiedam Centrum blijven dan gewoon kopsporen, maar dat is Volgens mij alleen maar handig om die te behouden als je trajecten wilt verkorten.

MichaBen
Lid

Post by MichaBen » 04 Feb 2007, 19:35

Handiger? Even denken:

- Heel veel hak en breekwerk in de tunnel
- Alsnog een extra spoor erbij voor goede explotatie (weg snelle overstap)
- Je slaat 1 station op de hoekse lijn over

Bij aansluiting op SDC zullen de keersporen trouwens ook niet verdwijnen, het wordt namelijk 3-sporig daar als ze het doortrekken (het stuk viaduct boven die weg is al breed genoeg voor 3 sporen), waarbij de buitenste 2 doorgaand zijn en het middelste spoor een keerspoor is. En 1 keerspoor is na een doortrekking zeker voldoende. In de huidige dienstregeling zou het ook geen probleem zijn om slechts 1 keerspoor te hebben, je krijgt er geen vertragingen mee.

Illegal_Alien
Lid

Post by Illegal_Alien » 04 Feb 2007, 19:38

Die optie vanaf troelstralaan is ook geen goed idee omdat je dan zoals Michaben zegt, 1 station overslaat. (Schiedam Nieuwland) en laat daar nu net een ziekenhuis worden gebouwd, lijtk me handig om daar een halte te behouden. :) Plus dat het goedkoper is om die kopsporen te gebruiken. (Iemand al een idee wanneer die lijn word "afgestoten" ?

Trouwens over sneller opstappen, vanaf Marconieplein kan je op 1 perron overstappen op de metro richting Spijkenisse en Hoek van Holland. De andere kant op heb je een eilandperron om over te stappen richting marconieplein en verder :).

Jesse
Lid

Post by Jesse » 04 Feb 2007, 20:33

Illegal_Alien wrote: (..) (Iemand al een idee wanneer die lijn word "afgestoten" ?) (...)
Het laatste dat ik heb gehoord is dat men aan het studeren was hoe het wordt aangepakt. Het handigste is via de huidige keersporen, maar enkele partijen zien liever dat de rechtstreekse verbinding met CS blijft.
Ook was er nog wat gedoe over het huidige goederenvervoer over de Hoekselijn (al is dat volgens mij een beetje een aflopende zaak wat ik me uit een RailMagazine kan herinneren...)

vuist
Lid

Post by vuist » 05 Feb 2007, 20:15

De laatste stand van zake is dat het plan – inclusief een kostenbaten studie- in de commissie Verkeer van de Regioraad van de Stadregio is geweest. Het hele plan zou inclusief het ombouwen van alle perrons tot metrohoogte; aansluiten van de keersporen bij Schiedam Centrum op de Hoekse Lijn; het verlagen van de bovenleidingspanning van 1500 volt naar 750 volt en het aanleggen van strengelsporen tbv. Goederentreinen, €50 miljoen gaan kosten. Het is afhankelijk van de bestelling van nieuw materieel wanneer men kan gaan beginnen met exploitatie. Men overweegt bijbestelling van Randstadrailvoertuigen (+-21 stuks) die op het moment in bestelling zijn voor Randstadrail naar Den Haag. Dan zou al voor 2010 kunnen worden begonnen met de metro-exploitatie.

TiJnTjUh
Lid

Post by TiJnTjUh » 05 Feb 2007, 20:34

21 stuks? is dat niet veel te weinig voor de hoekse lijn, aangezien die lijn toch een stuk drukker is dan dat de hofpleinlijn was.
Station Schenkel, u kunt hier overstappen op de bus naar het IJselland ziekenhuis en bavo rno-groep, station schenkel!!

Rodney
Lid

Post by Rodney » 05 Feb 2007, 21:01

Momenteel rijden ze ook met 6 bakken in de spits en 3 tijdens de overige uren ofzo?
Dan red je het wel met 21 nieuwe wagens (als die 3-baks zijn tenminste) En dan heb je natuurlijk nog de RSR-teetjes die je daar kunt inzetten als je niet genoeg hebt aan die wagens, mits het een ZUB-lijn wordt... ;)

Illegal_Alien
Lid

Post by Illegal_Alien » 05 Feb 2007, 22:25

Of gewoon de beveiliging die op 99,9% van het metronetwerk ligt, dan kan je der ook overheen met de rest.

Trouwens, in de Spites rijd er nu een Sprinter (3 bakken) richting Maassluis en een Citypendel (2 bakken) die naar Vlaardingen gaat.

Ze rijden in de spits niet met 2x een sprinter. (Soms wel met 2x een Citypendel).

TiJnTjUh
Lid

Post by TiJnTjUh » 05 Feb 2007, 22:31

maar die bakken zijn wel een aardig stukje langer dan die van de metro toch?
Station Schenkel, u kunt hier overstappen op de bus naar het IJselland ziekenhuis en bavo rno-groep, station schenkel!!

MichaBen
Lid

Post by MichaBen » 05 Feb 2007, 22:31

Gekoppeld wordt er niet gereden op het moment. Een overzichtje van de huidige treinseries:

4100 - Rotterdam - Hoek van Holland, 2x per uur met losse SGMm-III.
4200 - Rotterdam - Maassluis, 2x per uur met losse SGMm-III (in de ochtendspits ook naar HvH dacht ik).
14100 - Spitsdiensten, 4x per uur met losse SGM-II Rotterdam - Vlaardingen.

Het stuk tot Vlaardingen is het drukste stuk. Hier rijden in de spits 8 treinen per uur. Dat zijn dus 4 citypendels en 4 sprinters. Twee gekoppelde RandstadRail Bommetjes zijn langer dan een SGMm-III en een stuk langer dan een SGM-II. Het zou met een 10 minuten dienst net kunnen denk ik, maar een hogere frequentie tot Vlaardingen is idealer, bijv Ommoord in de spits door laten rijden.

Maar 21 voertuigen is niet genoeg denk ik. Voor de RandstadRail is het al krap, maar hiet is het te weinig. De reistijd op de hoekse lijn is zo'n 26 minuten SDM-HLD, 19min SDM-MSW en 9min SDM-VDG. De reistijd op het metronet SDC-BNH is 31min en SDC-NSL 37min. Dan krijs je dit:

NSL-HLD: 63 min
NSL-MSW: 56 min
BNH-VDG: 40 min

Met een verhoogde frequentie (dat is normaal ook de bedoeling van ombouw naar lightrail) van 30 naar 20, 15 naar 10 en 7,5 naar 5 krijg je dit:

20min NSL-HLD (140 min omloop)
20min NSL-MSW (120 min omloop)
10min BNH-VDG (90 min omloop)

Aantal diensten: 7 + 6 + 9 = 22
Aantal rijtuigen: 22 * 2 = 44 rijtuigen + 6 reserve = 50

Eventueel 5400tjes ombouwen voor op BNH-VDG (met 2tjes is daar genoeg), dan heb je nog 32 nieuwe rijtuigen nodig.

Illegal_Alien
Lid

Post by Illegal_Alien » 05 Feb 2007, 22:48

Ik raak de weg kwijt met de afkortingen, ik zie Maasluis West, Schiedam Centrum en Nesselande voorbij komen maar de rest is een raadsel :X (Ja iets van Vlaardingen)

Jesse
Lid

Post by Jesse » 05 Feb 2007, 23:28

Als alle plannen door zouden gaan zou je ook alvast een beginorder voor de vervanging van de Teetjes kunnen plaatsen en dan vervolgens meer wagens bestellen dan Teetjes te slopen. (bijv. alvast 20 wagens bestellen en dan tot de 5210 slopen).

Maar is er dan geen gezeur over de rechstreekse verbinding met CS? Want ik kan me iets herinneren dat de Gemeente Vlaardingen (of een andere gemeente...) ontzettend graag die verbinding met CS wil behouden.

Die afkortingen: HLD zal wel Hoek van Holland zijn, al vind ik HVH logischer. MSW zal wel Maassluis West zijn, VDG Vlaardingen en SDM is de NS afkorting voor Schiedam Centrum

Post Reply