Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post hier alles over de nieuwste uitbreiding van het metronet, de Hoekse Lijn.
Post Reply
User avatar
luka23
Lid
Posts: 1275
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by luka23 » 25 Sep 2017, 15:06

Botsproef van de ADAC met dummy's? :mrgreen:
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

User avatar
remy5000
Lid
Posts: 531
Joined: 07 Dec 2003, 11:20

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by remy5000 » 26 Sep 2017, 20:49

Tristan wrote:
24 Sep 2017, 10:19
Die zes voertuigen hebben een ander wielprofiel, dat geschikt is voor RandstadRail (de hogere snelheid). Het 'oude' RET-profiel is meer gemaakt voor krappe bogen en gedraagt zich bij hoge snelheden veel onrustiger, waardoor de pantograaf door het schommelen te veel zou kunnen gaan trillen (dat is in de beginjaren op RandstadRail bij de RSG3's) dan ook gebeurd. Het RandstadRailprofiel wordt nu op alle SG3's en HSG3's gedraaid, omdat al die rijtuigen straks op de Hoekse Lijn zullen verschijnen en daar ook 100 kilometer per uur gaan rijden. Het nadeel van het RandstadRailprofiel is dat het meer geschikt is voor rechte stukken, waardoor er meer slijtage optreedt in bogen.

Op den duur is het inderdaad de bedoeling dat de SG2/1's op de Hoekse Lijn gaan rijden, ze kunnen 100 kilometer per uur, de ATB is onlangs ook aangepast zodat de rijtuigen het ook mogen. Maar er zijn nog wat vraagtekens bij de botsveiligheid van die rijtuigen.
Ik heb altijd begrepen dat de 5400 serie motorisch gezien de 100 niet kon halen, hoe zit dat dan?
https://raymii.org

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10929
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by MichaBen » 26 Sep 2017, 20:55

Volgens de specificaties hebben de 5300 en 5400 serie altijd een maximumsnelheid van 100km/u gehad, alleen de ATB ging maar tot 80km/u tot de uitbreiding met de twee extra frequenties voor de Hoekse Lijn. Vermogen is wat minder dan van een RSG3 maar dat betekent alleen maar dat ze er iets langer over doen die topsnelheid te bereiken.

User avatar
luka23
Lid
Posts: 1275
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by luka23 » 01 Oct 2017, 11:29

Ik vraag me af wat de lijnnetkaarten en routevorken gaan tonen in februari, gelijk door tot Strand? Die kaarten en vorken op stations tonen al de verlenging tot Strand namelijk, maar die tak ligt er nog niet.
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10929
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by MichaBen » 09 Oct 2017, 16:57

Drie keer raden wat ik net tegenkwam in de dienstregeling van 6 december op het NDOVLoket :D
Image

Hoor overigens verhalen over dat het alweer verder uitgesteld zou zijn en dit dus allemaal niet door zou gaan, dus onder zeer groot voorbehoud.

User avatar
luka23
Lid
Posts: 1275
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by luka23 » 09 Oct 2017, 20:12

Wat? Nog later dan februari? Als het zo door blijft gaan kunnen ze net zo goed wachten tot de verlenging met Strand ook klaar is :lol:
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

User avatar
luka23
Lid
Posts: 1275
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by luka23 » 18 Oct 2017, 23:08

SG2 | B Hoek Van Holland Haven

User avatar
luka23
Lid
Posts: 1275
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by luka23 » 21 Nov 2017, 15:19

Ik vraag me echt af, kijkend naar alle werkzaamheden die nu nog bezig zijn, hoe ze überhaupt alles binnen september hadden willen ombouwen.
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10929
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by MichaBen » 21 Nov 2017, 18:49

Er is een verschil tussen functioneel en voltooid he ;)

User avatar
luka23
Lid
Posts: 1275
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by luka23 » 24 Nov 2017, 13:26

luka23 wrote:
18 Oct 2017, 23:08
17 november wordt er weer getest.
Weet iemand of dit ook echt is gebeurd? Zag wel dat er laatst nog rijtuigen waren overgebracht maar dat was volgens mij nog voor de 17e.
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10929
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by MichaBen » 11 Dec 2017, 09:43

Op 29-30 december en 5-6 januari wordt er weer een test- en proefbedrijf gemeld. Lijn B wordt op deze dagen verlengd naar Parkweg/Pernis zodat de keersporen beschikbaar zijn voor de Hoekse Lijn.

User avatar
luka23
Lid
Posts: 1275
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by luka23 » 11 Dec 2017, 11:38

Zou februari dan toch nog worden gehaald?
SG2 | B Hoek Van Holland Haven


User avatar
luka23
Lid
Posts: 1275
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by luka23 » 14 Dec 2017, 11:57

Image
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

User avatar
remy5000
Lid
Posts: 531
Joined: 07 Dec 2003, 11:20

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by remy5000 » 14 Dec 2017, 14:06

Wat kan er zo erg mis gaan met de ATB? Het is niet dat al op de rest van de lijnen in Rotterdam, exclusief randstadrail ligt? Lijkt me een kwestie van onderdelen bestellen, leggen en toevoegen aan de bestaande opzet?
https://raymii.org

User avatar
luka23
Lid
Posts: 1275
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by luka23 » 14 Dec 2017, 15:14

Het zit in de software. Ik denk dat extra complexiteit komt door gemengd metro en goederenbedrijf, plus nog de beweegbare bruggen. In de brief van de gemeente staat dat het in de ontwikkeling misgaat, want tijdens testen in juli/augustus bleek de ontevredenheid hoog over de software. Persoonlijk denk ik dat het niet echt tot eind 2018 zal duren, want dat is wel heel erg lang. Wellicht wordt eind 2018 genoemd als damage control? Zo zullen mensen positief verrast zijn als de lijn uiteindelijk toch eerder klaar is; het is en blijft ook politiek.
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10929
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by MichaBen » 14 Dec 2017, 18:02

"Extra complexiteit", mag ik als IT'er hier hardop om lachen? Als die twee aspecten de software opeens te complex zouden maken dan is er iets serieus mis in je organisatie.

Eind 2018 is het worst-case scenario, mocht er uit de testen in maart blijken dat er dingen vervangen moeten worden. Blijkt alles in maart in orde te zijn dan zal de lijn mogelijk nog wel in de zomer open kunnen gaan.

Paul
Lid
Posts: 263
Joined: 02 Jul 2009, 13:12
Location: Utrecht

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by Paul » 14 Dec 2017, 18:12

I guess overheids complexiteit :).

User avatar
luka23
Lid
Posts: 1275
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by luka23 » 14 Dec 2017, 18:31

MichaBen wrote:
14 Dec 2017, 18:02
"Extra complexiteit", mag ik als IT'er hier hardop om lachen? Als die twee aspecten de software opeens te complex zouden maken dan is er iets serieus mis in je organisatie.
Voor een leek klinkt dat allemaal heel ingewikkeld. Ik vraag me zelf ook af waaruit die software bestaat, hoe dat wordt geprogrammeerd. Lijkt er idd wel op dat het als excuus wordt geberuikt omdat de doorsnee burger geen IT expert is, laat staan op gebied van spoorbeveiliging. Zoals hierboven staat, overheid complexiteit!
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

User avatar
Gideon
Lid
Posts: 205
Joined: 05 Aug 2011, 09:06
Location: Rotterdam
Contact:

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by Gideon » 17 Dec 2017, 11:39

Ik moet wel toegeven dat ik er naar uit keek om in Februari een rit te gaan maken.
Dan kocht ik een dagkaart en een dag vrij.
Met vriendelijke groet,

Gideon.

User avatar
luka23
Lid
Posts: 1275
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by luka23 » 27 Dec 2017, 11:49

Ik vraag me af, de stations zullen eind deze maand afgebouwd zijn (als ze dat nog niet zijn). Welke werkzaamheden moeten er nog uitgevoerd worden naast het installeren/testen van de spoorbeveiliging en hoe zal het gesteld zijn met de beveiliging van de stations zelf aangezien deze nog een paar maanden ongebruikt zullen staan?
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

erwin_6610
Lid
Posts: 2
Joined: 22 Jul 2017, 09:46
Contact:

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by erwin_6610 » 25 Jan 2018, 17:30

Het is nog steeds onzeker of er een station bij het strand van Hoek van Holland komt.... https://www.rijnmond.nl/nieuws/164066/D ... ft-onzeker

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10929
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by MichaBen » 27 Jan 2018, 10:49

Er is weer een beetje nieuws, dit weekend gaat men de testmetro's omwisselen voor twee verse: http://hoekselijn.mrdh.nl/wisselen-metr ... art-testen

User avatar
luka23
Lid
Posts: 1275
Joined: 05 Dec 2009, 19:25
Location: Capelle a/d Ijssel

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by luka23 » 03 Feb 2018, 19:54

Er viel me iets op aan het HvH Haven emplacement:
Image
Spoor 22 is redelijk moeilijk bereikbaar naar mijn mening. Het ziet ernaar uit dat je het spoor zowat niet kan bereiken via spoor 2, behalve als er wordt spookgereden. Waarom is dit zo gedaan?
SG2 | B Hoek Van Holland Haven

User avatar
MichaBen
Lid
Posts: 10929
Joined: 12 Oct 2003, 21:15
Contact:

Re: Aansluiting Beneluxlijn op Hoekse lijn

Post by MichaBen » 03 Feb 2018, 23:10

Spoor 22 heeft ook geen bovenleiding.

Post Reply